Хусити починають і програють: як єменські ісламісти отримали потужну відповідь Заходу

Цієї ночі США та Великобританія провели скоординовану операцію, атакувавши з повітря десятки об’єктів у Ємені. Західна коаліція вдарила ракетами та керованими бомбами по військових об’єктах хуситів, які останні два місяці тероризували торговельні шляхи у Червоному морі. Нагадаємо, хусити якийсь час майже безкарно захоплювали одні судна і обстрілювали інші. Аж поки західним країнам не урвався терпець і сьогодні вони зважилися на організовану відсіч ісламістам. Втім, як вважає редакція “Військового Кур’єра”, удар по Ємену варто розглядати не просто як спробу приборкати новоявлених піратів. Конфлікт у Червоному морі, очевидно, є лише одним з епізодів великої війни за торговельні шляхи. 

Одна з головних артерій міжнародного судноплавства — Тайванська протока — поки що функціонує у «штатному режимі». Але її вмить може перерізати потенційна військова агресія Китаю, який не приховує своїх планів, «приборкати бунтівний острів». Можливі наслідки війни в цьому регіоні «Військовий кур’єр» нещодавно детально описував. Якщо коротко — світова економіка у цьому разі втратить близько 10 трлн доларів.

Мабуть, не менша кількість «зелених» трильйонів опинилися під загрозою в іншому вузькому місці шляху між Азією та Європою — у Червоному морі. Причому, тут справи набагато гірші. Фактично на Близькому Сході війна вже розпочалася. Зараз єдине питання полягає у тому, яких масштабів вона набуде. Поки що Захід воює «компактно» — виключно з іранською проксі-армією хуситів на території Ємену. Але до конфлікту можуть долучитися й регулярні війська Ірану та «братніх» країн. Якщо події на Близькому Сході та у Східній Азії розвиватимуться за найгіршим сценарієм, це призведе до колапсу світової економіки.

Хусити захопили судно за допомогою гвинтокрила

Червоне море та Суецький канал — це найкоротший шлях з Азії до Європи. Кожне шосте комерційне судно у світі проходить цією дорогою. Вантажопотік тут складає сотні мільярдів доларів на рік. А в масштабах світової економіки може йтися про трильйони. 

Водночас, це й найбільш вразлива ділянка маршруту. Чим наприкінці минулого року почали активно користуватися хусити. Це угруповання радикальних ісламістів, яке контролює кілька провінцій на півночі Ємену.  Вони добре озброєні, і підтримуються Іраном. Торік хусити почали нападати на торгові судна та суттєво ускладнили міжнародне судноплавство. Дійшло майже до зупинки проходження кораблів Суецьким каналом.

За останні декілька місяців хусити напали у Червоному морі на 27 торгових кораблів. Від бойовиків постраждали понад 50 держав, а екіпажі з більш ніж 20 країн перебували під загрозою або були взяті в заручники. Через це вже понад дві тисячі суден вимушені були змінити маршрут. А найбільший виробник електромобілів у світі – Tesla – через проблеми з завезенням запчастин змушений зупинити завод у Берліні.

Але цього ж тижня хусити припустилися фатальної помилки — вони атакували американські кораблі.

Масований удар по Ємену — це лише початок

США атакували хуситів на території Ємену

Захід на чолі зі Штатами на витівки іранських «проксі» відреагував майже миттєво. У грудні в район Аравійського півострова відправилася військова місія. А цієї ночі військові США та Великобританії завдали першого потужного удару по позиціях хуситів в Ємені. Атаку також підтримували Австралія, Бахрейн, Канада та Нідерланди.

Як повідомило Центральне командування США – союзники били по радарах, системі ППО, складах, місцях запуску безпілотників та ракет.

Заяви, які пролунали в четвер, свідчать, що операція проти хуситів готувалася на найвищому рівні. Її наслідки, наприклад, прокоментував президент США Джо Байден. Він заявив, що удари по позиціях хуситів в Ємені стали відповіддю на безпрецедентні напади на міжнародні морські судна в Червоному морі, які «поставили під загрозу торгівлю та свободу судноплавства у регіоні».

А прем’єр-міністр Великої Британії Ріші Сунак, який, до речі, сьогодні перебуває у Києві, назвав удар по хуситах самообороною.

«В останні місяці хуситське угрупування провело низку небезпечних атак на торгове судноплавство в Червоному морі, створивши загрозу для британських та інших міжнародних судів», – заявив британський прем’єр.

Однак не менш показовою є й реакція самих хуситів. Вони дали зрозуміти, що ні про яку капітуляцію не йдеться. Ба більше, бойовики запевняють, що готові відреагувати на удар США «більш масштабною відповіддю».

«Будь-яка американська атака не залишиться без відповіді», — заявив Абдул-Малік аль-Хусі, лідер підтримуваного Іраном угруповання.

Звісно, що до цих слів можна ставитися як до вихваляння, яке притаманне подібним ватажкам. Але не слід забувати, що хусити навчилися пристосовуватися до авіаударів після збройного конфлікту з Саудівською Аравією. До того ж в Ємені, у тому числі серед чоловіків, дуже популярний природний наркотик кат, який сильно впливає на емоційний стан людини. Тож сподіватися на те, що бойовики «дадуть задню», навряд чи варто. А це означає, що сутички у Червоному морі триватимуть й надалі.

Удар по хуситах — це більше, ніж війна за Червоне море

Економічний коридор між Індією та Європою

Війна с хуситами — це не просто піклування про безпеку торгових шляхів. Близький Схід перетворюється на один із фронтів війни Заходу проти нової «осі зла» — Китаю, росії та Ірану. До речі, останні дві країни вже встигли засудити удар по Ємену. І цю війну, за великим рахунком, теж можна розглядати у контексті торгових шляхів.

Річ у тім, що США є гарантом безпеки ще одного сполучення між Європою та Азією. Йдеться про так званий проєкт IMEC. Це торговий коридор, який наразі створюється між Індією та Європою. Він йтиме через Саудівську Аравію та Об’єднані Арабські Емірати, які також за певних умов можна назвати союзниками Заходу.

Звісно, що така логістика коштуватиме дорожче і займатиме більше часу, ніж прохід через Суецький канал. Але безпека може виправдати подібні витрати часу та грошей.

Навіть діти у Ємені жують наркотичний кат

Для учасників проєкту новий транспортний коридор — це не просто комерційний проєкт. Новий шлях дозволить здобути додаткові очки у боротьбі з «віссю зла». По-перше, він практично поставить хрест на іншому «євразійському» транспортному проєкті — «Один пояс — один шлях», який просувають Китай та росія.

По-друге, IMEC вдарить по Ірану, який руками своїх проксі-армій розраховував посварити Саудівську Аравію та Ізраїль. Однак у підсумку Тегеран матиме зворотний ефект: саме ізраїльтяни й араби стануть близькими партнерами, які забезпечуватимуть транзит вантажів з Азії до Європи. А Путін та його друзі продовжать втрачати мільярди доларів та позиції у світовій політиці.