Цивільна авіація в росії перетворюється на сучасне втілення «російської рулетки»: шанси пасажирів, долетіти до пункту призначення, стрімко падають щомісяця. Лише з початку грудня цього року 10 російських літаків не спромоглися дістатися до «кінцевої зупинки». І це тільки ті випадки, коли перевізникам не вдалося замовчати інцидент. Насправді аварій набагато більше.
Колапс на ринку пасажирських авіаперевезень в росії почався після повномасштабного вторгнення в Україну і запровадження Заходів санкцій. Міжнародні авіабудівні компанії пішли з країни й закрили доступ до свого сервісу. Купувати оригінальні запчастини росіяни теж не можуть. Все, що змогла зробити Москва, це фактично вкрасти літаки, якими на початок великою війни на правах лізингу користувалися російські авіакомпанії. Але раділи краденому майну в рф недовго. Без належного сервісу та якісних компонентів російська авіація буквально почала сипатися.
За своєю драматичністю новини російських авіакомпаній перевершують зведення з поля бою: пасажирські літаки росіяни почали «втрачати» набагато частіше ніж армія фронтову авіацію. За вісім днів грудня стало відомо вже про 10 російських літаків, які здійснили аварійну посадку.
Загалом, лише за перші вісім місяців року кількість авіаційних аварій у росії перевалила за сотню. А якщо врахувати той факт, що стан літаків лише погіршується, можна цілком виправдано припустити: до кінця грудня річна офіційна статистика аварій подолає позначку у 200 інцидентів.
До того ж треба зважати на те, що лише невелика кількість авіапригод набуває розголосу. Так, наприклад, декілька місяців тому російські ЗМІ наводили статистику по авіакомпанії «Росія». Відповідно до документа, який опинився у розпорядженні преси, у 2020-2022 роках у перевізника сталося 184 авіаінциденти. При цьому, у відкритих джерелах за той самий період знайти можна лише 13 згадок про проблеми з літаками «Росії». Як бачимо, розголосу набувають менш за 10% випадків.
Цивільна авіація росії — серед найгірших у світі
Колапсувати російська пасажирська авіація почала вже давно. Про критичний стан літаків авіакомпаній росії «Військовий кур’єр» писав ще у жовтні.
Але дослідження, яке провела Міжнародна організація цивільної авіації (ІCАО), свідчить про те, що «круте піке» у російських авіаперевезень почалося минулого року: у вересні 2022-го — всього за пів року після початку повномасштабної російської агресії проти України — рф отримала за безпеку польотів від ІCАО «червоний прапорець». Зі 193 країн, що входять до організації, окрім росії безпека польотів оцінена так низько всього в трьох державах: Бутан, Конго та Ліберія.
Оцінку ІCАО підтверджують і цьогорічні дослідження російських незалежних експертів. Так, наприклад, за даними видання «Новая Газета», з січня по серпень 2023 року в росії сталося понад 120 авіапригод за участі цивільних літаків. Це у 2,2 раза більше, ніж зазвичай: за попередні п’ять років до кінця літа в середньому фіксувалося 55 інцидентів. Кількість зламаних російських літаків перевищила показники всіх попередніх років ще у вересні.
Найчастіше у літаків російських авіакомпаній ламаються двигуни. Це майже третина від всіх випадків. На другому місці проблеми з шасі — це ще чверть від загальної статистики. Також зустрічаються проблеми з гальмами, закрилками, системою кондиціювання та лобовим склом.
Серед усіх літаків, що експлуатують російські авіакомпанії, майже дві чверті бортів «пережили» несертифіковане обслуговування з використанням запчастин невідомого походження. Скоріш за все, головним джерелом запчастин став «канібалізм» інших літаків. Це коли одні літаки розбирають, щоб ремонтувати інші.
Скільки літаків на сьогодні стали жертвами «канібалізму», невідомо. Найактуальніші доступні дані датуються січнем 2023 року. Тоді йшлося про 25-30% від усього цивільного флоту. Зараз ця цифра може сягати половини парку російських авіакомпаній. Тобто, ще рік-два і від російської авіації не залишиться нічого.
Росія залишиться без цивільної авіації
На думку експертів, зникнення цивільної авіації в росії — це лише питання часу. Як зазначив директор американської консалтингової компанії AeroDynamic Advisory Річард Абулафіа, ще деякий час російські компанії зможуть протриматися на «канібалізмі». Але зовсім скоро вони просто не зможуть літати.
«Якщо нічого не зміниться, ви побачите, що Росія залишиться без належного рівня цивільної авіації. Це буде лише тінь того, що було раніше. У неї може залишитися кілька сотень літаків, придатних до використання», – зазначав Абулафіа.
При цьому експерт зазначає, що налагодити виробництво неоригінальних запчастин до сучасних літаків — задача дуже непроста. А про виробництво, наприклад, систем безпеки у сучасній росії мова взагалі не йде.
Американець також нагадав, що росія в комерційному використанні немає жодного літака, який було б повністю створено вітчизняними підприємствами. Найбільш «вітчизняним» у рф вважається Sukhoi Superjet 100. Але й він використовує західні двигуни та авіоніку. Тобто «Суперджет» так само залежить від західних компонентів, як і літаки Airbus та Boeing. Втім, як раніше писало наше видання, виробництво Sukhoi Superjet 100 російським авіапромом фактично провалено через санкції і брак комплектуючих. Минулого року з 42 законтрактованих було випущено лише 10 літаків цієї моделі. А в цьому році з 19 запланованих виготовлено лише 6 бортів.
Звісно, що в росії є й інші проєкти вітчизняних пасажирських літаків. Але через санкції реалізувати їх російська авіабудівна галузь не в змозі.