Примарний автопром: як Росія вдає, що виробляє автомобілі

Росія намагається вдавати, що попри санкції їй вдалося зберегти виробництво легкових автомобілів. Однак експерти констатують: російський автопром помер. А статистика виробництва зазвичай не відповідає дійсності. Адже зазвичай йдеться або про недоукомплектовані автомобілі, які не їдуть далі заднього двору заводів, або зібрані машини існують виключно на папері.

Імітувати випуск авто росіянам вдається лише завдяки китайським компаніям. Проте назвати це саме російським автопромом можна лише умовно, адже російські підприємства займаються виключно, так званим, великовузловим збиранням. Тобто, складають до купи готові китайські автомобілі та клеять на них російські логотипи, які, мабуть, теж виготовляють у Піднебесній.

До початку великої війни багато хто із світових виробників мав у росії свої виробничі потужності. Зарубіжні компанії, такі як Ford, Toyota, Volkswagen, Hyundai активно інвестували у російський автопром та приносили сучасні технології. Наприклад, найбільший виробник машин у рф – «АвтоВАЗ» – контролювався французькою групою Renault. І нові моделі Lada будувалися на французьких вузлах та агрегатах. А бренд Niva використовуйся для спільного проєкту з американським концерном General Motors.

Виробництво автомобілів у росії зростало з кожним роком. А російський автомобільний ринок мав всі шанси стати найбільшим у Європі. Проте рішення Кремля, розв’язати повномасштабну війну проти України, фактично вбило цілі галузі російської економіки. Вже зараз можна констатувати «смерть» російського авіабудівництва. А слідом за ним відправився і російський автопром.

Як росія маніпулює автомобільною статистикою

“Москвич 3” – це китайський автомобіль Jac JS4 з російським логотипом

Після повномасштабного вторгнення в Україну з російського ринку пішли всі світові виробники автомобілів. За винятком китайців. Окрім головних офісів, позакривали автогіганти й свої підприємства. Причому, не оминула сумна доля і найбільшого виробника автомобілів у рф – «АвтоВАЗ», який так і не зміг оговтатися після «розлучення» з головним інвестором — групою Renault.

Саме «АвтоВАЗ» мав стати символом тріумфу російського автопрому над іномарками. Але, як виявилось, компанія, яка перейшла під контроль російської влади, не здатна виробляти без перебоїв навіть найпростіші та найдешевші моделі, такі як «Нива» та «Гранта». Бо вони теж залежать від західних компонентів.

Скільки зараз випускається автомобілів під брендом «Лада», ніхто не знає. Російські експерти відзначають, що підрахувати виробництво «АвтоВАЗу» останнім часом неможливо, адже виробник маніпулює статистикою, як хоче. Відомий у рф автомобільний експерт Сергій Асланян так пояснював ситуацію із «вазівською» статистикою:

«Раніше частка на ринку розраховувалася за роками, зараз – днями тижня. Вони («АвтоВАЗ», – ред.) цілком серйозно пишуть, що у вівторок мали частку ринку – і далі вже якась надихаюча цифра. Але не можна вважати температуру чайника, що закипає, на першій хвилині, на другій хвилині й на третій хвилині — можна тільки після закипання».

При цьому до виробничого заліку «АвтоВАЗ» відносить навіть ті машини, які через брак запчастин зібрані лише частково і не можуть бути продані, а чекають подальшої долі на території підприємства.

Показова також і статистика виробництва іншого символічного для росіян підприємства – «Ульяновский автозавод», що випускав радянські «уазікі». Цього року завод офіційно випустив 35 тисяч машин. Але на облік було поставлено лише 9 тисяч. Куди поділися інші машини, невідомо. Проте, на папері виробничий план виконано.

Та сама ситуація й із загальною статистикою російського авторинку. Наприклад, за даними Асоціації європейського бізнесу, продажі нових автомобілів у рф минулого року впали на 60% – приблизно до 600 тисяч. Але аналітики навіть цю цифру ставлять під сумнів. Адже ніхто не може пояснити, звідки асоціація її взяла. Доступу до статистики первинних реєстрацій вона немає.

Загалом експерти констатують: російська автомобільна промисловість померла. І вижити у неї не було жодних шансів, адже галузь була повністю залежна від імпорту: від автофарби до обладнання на якому збиралися автомобілі. Все, на що зараз спроможний російський автопром, — це прикручувати колеса до китайських машин Jac та ліпити на них шильдики «Москвич».

Що чекає на автомобільні підприємства, які залишилися в росії від світових виробників, можна простежити на прикладі заводу Volkswagen у Калузі, який теж перейшов під контроль росіян. Співробітники заводу пишуть у соцмережах, що німецьке обладнання в цехах «розпилюють болгарками», а площі, що звільнилися, використовують як склади для автомобілів китайського виробництва. Знищуються робочі місця, обладнання та технології, що дісталися у спадок від Volkswagen. За останні кілька місяців на заводі було звільнено понад 1300 співробітників – третину всього колективу. Решта робітників котрий місяць поспіль бере участь у “вимушеному простої”.

Повернення до радянських часів

Російський автопром повертається до радянських часів

Втім, «автомобільна» трагедія росії не обмежується розпилюванням заводів на металолом. Окрім автомобілів власного виробництва росіяни не можуть купити й звичайні іномарки. Офіційний імпорт європейських, американських, японських та корейських машин до рф було припинено ще минулого року. Купити імпортне європейське або японське авто у російських дилерів, звісно, можна. Але це буде автомобіль без офіційної гарантії, завезений за «сірими» схемами. А головне — із завищеною ціною щонайменше на 50%.

Але й це ще не все. Світові виробники припинили продавати росіянам не тільки автомобілі, а й запчастини до них. Ба більше: російських дилерів відключили від глобальних систем сервісного обслуговування. Тож, тепер навіть салони, які раніше офіційно ремонтували елітні іномарки, перетворилися на «гаражні» СТО. Російські власники BMW та Audi масово скаржаться, що не можуть замовити дублікати ключів до авто, оскільки їхні облікові записи автовласників заблоковані.

Ситуація із матеріалами для сервісу не краще. Російські власники іномарок також скаржаться, що їм доводиться чекати на деякі запчастини та агрегати понад рік. Так одне з російських ЗМІ наводить приклад, як власнику Mercedes понад рік довелося чекати на оригінальний бак для охолоджуючої рідини.

Як відзначають експерти, автомобільний ринок росії продовжує «вмирати» і врешті решт країна повернеться до радянських часів, за якими так сумують росіяни. Коли машину не могли купити навіть ті, хто мав гроші. Втім, радянське майбутнє чекає не тільки на російський автомобільний ринок. Цим шляхом Володимир Путін веде всю російську економіку.