Україна, наче криголам, прокладає шлях в Чорному морі для нового «зернового коридора», вільного від росії. Сили оборони вже змусили російський флот тікати із Криму. А тепер, схоже, Києву вдалося долучити до справи країни чорноморського регіону, які мають зробити новий шлях безпечним для суден з українським збіжжям та іншими товарами.
Підкріпила впевненість України й перемога на дипломатичному фронті. Під час візиту президента Володимира Зеленського до штаб-квартири НАТО в Брюсселі генеральний секретар Північноатлантичного альянсу Єнс Столтенберг заявив, що всі країни блоку погодились, що Україна стане його членом.
Про те, що навколо Чорного моря формується нова «коаліція», свідчать одразу декілька подій. Перша — це візит президента України Володимира Зеленського до Румунії, який експерти вже назвали дуже вдалим. Причин тому декілька. Одна з них — домовленості стосовно «зернового коридору», який Україна розвиватиме спільно з Румунією та Молдовою. Якщо вірити Зеленському, партнери вже дали на це згоду.
«Наші стратегічні відносини – це нова сила для всього Чорноморського регіону. Якщо вдасться реалізувати все те, що нами заплановане зараз і над чим працюватимуть наші команди, у цій частині Європи з’явиться нове джерело економічного та безпекового розвитку… Добре, що сьогодні змогли посилити нашу оборону», – заявив Зеленський після поїздки до Бухаресту.
Друга причина для оптимізму в контексті візиту Зеленського до Румунії — це додаткова військова допомога. За словами президента, румуни обіцяють надати Україні снаряди та системи ППО, які допоможуть прикрити Одеську область. А саме на Одещині знаходяться «морські ворота» країни, через які проходить на експорт левова частка української продовольчої продукції.
Додаткове ППО дозволить Україні розв’язати проблему російських ракетних ударів по портовій інфраструктурі. Саме це зараз найголовніша проблема для українського експорту.
«Чорноморська коаліція»
Ще одна дуже важлива подія поки що не отримали офіційного підтвердження. Але й спростовувати її не поспішають. Мова йде про домовленості країн чорноморського регіону, які до того ж є членами НАТО, про очищення Чорного моря від російських мін. За даними видання Bloomberg, яке посилається на офіційних осіб, що беруть участь у перемовинах, проблему з морськими мінами взялися вирішувати Румунія, Болгарія та Туреччина.
Деталі угоди ще обговорюються. Але підрозділи, які будуть займатися розмінуванням акваторії Чорного моря, можуть почати роботу вже наступного місяця.
Експерти схиляються до думки, що країнам НАТО почала набридати нахабна поведінка росії в регіоні, коли на їх територію залітають безпілотники та запливають міни. Тож учасники силового блоку вирішили продемонструвати свою присутність в Чорному морі. Це буде перша подібна операція після вторгнення росії в Україну.
Цікаво, що зайнятися розмінуванням Чорного моря країни НАТО вирішили після того, як з’явилися новини про плани Кремля, замінувати новий «зерновий коридор» України. Ще влітку розвідка Великої Британії попередила, що російська влада збирається заблокувати судноплавство з України за допомогою мін.
Проте, схоже, що «мінний» план росіян провалився. По-перше, через досягнення українських Сил оборони, які фактично змусили російський флот тікати із Криму. На початку місяця стало відомо, що більшість кораблів Чорноморського флоту рф перекинули із Севастополя до Новоросійська. Це сталося після того, як Україна завдала ракетних ударів по Севастопольському судноремонтному заводу, які знищили два російських військових судна: великий десантний корабель «Мінськ» та підводний човен «Ростов-на-Дону». А пізніше Україна фактично знищила штаб російського чорноморського флоту в Севастополі.
Не треба також забувати й про затоплення ракетного крейсера «Москва», звільнення острова Зміїний та встановлення контролю над, так званими, «вишками Бойка». Все це елементи єдиного плану, завдяки якому новий коридор в Чорному морі став можливим.
Друге, що вочевидь завадило кремлівському «мінному» плану, це активізація країн НАТО. Навряд чи Кремль піде на відкриту конфронтацію з представниками Північноатлантичного альянсу. Адже флот однієї Туреччини може покласти остаточний край присутності росії в Чорному морі.
Окремим сигналом для росіян стала заява генерального секретаря НАТО Єнса Столтенберга про те, що всі країни блоку погодились, що Україна стане його членом. Тож новий «зерновий коридор» України стає все більш міцним.
Чому для України такий важливий «зерновий коридор»
Чорне море лишається критично важливим для українських експортерів. Ані залізниця, ані Дунай не можуть зрівнятися з морем за обсягами перевезень. Одне морське судно може перевезти у 5-6 разів більше вантажу, ніж річкове.
Великі обсяги експорту дозволяють зменшити вартість логістики. Навіть з простоями у чергах у Босфорі море значно дешевше за Дунайські порти, а тим паче – за автотранспорт чи залізницю.
Сьогодні вже можна сказати, що Україні вдалося відновити роботу «зернового коридору». Після виходу росії із зернової угоди, новим маршрутом пройшли вже понад 10 кораблів, серед яких вперше були судна не лише з аграрною продукцією, але й з металургійною.
При цьому українська влада запевняє: якщо Кремль буде втручатися в роботу коридору, Україні є чим відповісти. До того ж українська влада створила гарантійний фонд на $500 млн для власників суден на випадок отримання пошкоджень під час перебування в територіальних водах України.