Як йдеться у статті Bloomberg, оборонно-промисловий комплекс країн-членів НАТО використовує рідкоземельні метали для виробництва, 90% яких видобувають у Китаї. Поставки цієї сировини, не зважаючи на санкції, і досі здійснює ВАТ «РЖД» – найкрупніший державний перевізник російської мережі залізниць. Що свідчить про високий рівень залежності оборонних замовлень західних країн від рідкісноземельних елементів, які містяться у сировині, що вивозиться з КНР російською залізницею.
Згідно з даними Європейського Союзу, опублікованими Bloomberg News, за перші дев’ять місяців минулого року обсяг китайських рідкісноземельних металів, які перевозяться поїздами по всій Росії, зріс до 36 074 тонн, що більш ніж удвічі перевищує кількість перевезену за весь 2021 рік. Вартість цієї торгівлі зросла більш, ніж на чверть п’ятих – до 377 мільйонів євро (408 мільйонів доларів) до вересня.
пише Bloomberg
Джерело зазначає, що промисловці ЄС намагаються налагодити постачання ванадію і титану, вкрай необхідних для виготовлення західних зразків озброєння, зокрема, з Норвегії, де є великі родовища даних металів. Але поки у виробництві цих елементів домінують Китай і Росія.
Плюс російські мережі залізниць є ключовою ланкою логістичних маршрутів постачання китайських товарів до Європи. Адже це скорочує шлях до 16 днів – майже вдвічі швидше, ніж за морського сполучення. Тому у липні минулого року керівництво ЄС внесло корективи, де є уточнення щодо товарів з КНР, які прямують територією РФ . Вони не підлягають санкціям.
У світовій історії багато прикладів, коли супротивник прямо або опосередковано не перешкоджав озброєнню ворогуючої сторони, підсумовує джерело. Але війна в Україні підштовхнула західних промисловців до активного пошуку альтернативних джерела постачання різних рідкісноземельних елементів. Особливо вольфраму, який є ключовим компонентом у виробництві широкого переліку продукції, і не лише оборонного призначення. Нині 83% світового видобутку вольфраму припадає на Китай.