Бензоколонка зачиняється: російська нафтова галузь входить в піке

Нафтова промисловість росії опинилася в лещатах, які стискають її все міцніше. Через європейські санкції й встановлену ними “стелю цін” на російську нафту, нарощувати постачання сировини за кордон стає майже неможливо. А продажі на внутрішньому ринку робить невигідними дешевий рубль та штучне стримування цін російською владою.

Через це доходи російських нафтових компаній — головного «спонсору» війни росії проти України стрімко падають. За даними Forbes, фінансовий потік від нафтогазового бізнесу до російського бюджету у першій половині цього року впав майже вдвічі. І це тільки початок історії.

Колись покійний американський сенатор Джон Маккейн назвав росію бензоколонкою, яка лише прикидається країною. Але, схоже, що і статус бензоколонки наразі під великим питанням. Колишня могутність нафтогазової галузі рф тане, як роса на сонці. Тільки цього року її доходи впали майже вдвічі.

Ринків, на яких російська нафтова галузь може заробляти, стає все менше. Європа після введення ембарго для росіян фактично закрилася. З продажами у Азію теж не все так просто. Тут можна згадати хоча б історію з постачанням нафти до Індії, за яку росія фактично досі не отримала гроші, втім про це докладніше нижче.

Новою ж проблемою для російських нафтових компаній став внутрішній ринок нафтопродуктів. Через девальвацію рубля та стрімку інфляцію, продавати нафтопродукти російським нафтовим компаніям в середині країни стало просто невигідно. А встановлювати ринкову вартість бензину та дизеля їм забороняє російська влада. Це призвело до того, що в багатьох регіонах рф на АЗС почало зникати пальне. Компаніям вигідніше закрити заправку, аніж продавати нафтопродукти за цінами, на яких наполягає влада.

Кремль живцем закопує російську нафтову галузь

В росії дефіцит пального

Про те, що в деяких регіонах росії з продажу почало зникати пальне, повідомили одразу декілька світових ЗМІ. Так, за даними агенції Reuters, що посилається на власні джерела, на нестачу пального жаліються російські аграрії, які не можуть зібрати врожай.

Немає пального і на звичайних заправках. Російські нафтові трейдери, на яких посилається Reuters, кажуть, що у Краснодарському краї, Адигеї та Астрахані бензин Аі-92 не продається в роздріб. А бензину Аі-95 і дизеля майже немає. Інший трейдер повідомив, що дизеля немає другий тиждень поспіль у всій Самарській області.

Така ситуація склалася через те, що деякі мережі заправок просто відмовляються закуповувати пальне. Адже фактичні гуртові ціни на нафтопродукти піднялися на 10-20%. А ось цінники на стелах підтягувати до ринкового рівня російська влада забороняє.

Кремль боїться, що здорожчення пального призведе до ще більшої девальвації рубля та інфляції. А, відтак, до зростання невдоволення населення, а у Путіна попереду ж чергові “вибори” президента. 

Втім, навряд чи утримання цін на пальне врятує російську економіку.

“Что-то пошло нє так”

Індія отримує російську нафту фактично безкоштовно

Немає чим похвалитися російським нафтовикам і на зовнішніх ринках. З початку цього року Європа для російської нафти та нафтопродуктів закрилась. А пошуки альтернативних споживачів поки що не принесли Москві бажаного результату.

Намагався знайти нових «друзів» Кремль в Азії. Вдалося йому навіть домовитися про великі обсяги постачань «чорного золота» в Індію. Російські компанії навіть рапортували про рекордні поставки нафти індійським партнерам. Але виявилося, що росіяни фактично продають індусам свою нафту… безкоштовно.

Річ у тому, що Індія поставила умову: купуватиме російської нафти багато, але буде розраховуватися рупіями. Росіяни швидко погодились, забувши, що індійський Центробанк забороняє вивозити національну валюту за межі країни. Тож, російські компанії ось уже майже рік отримують за своє паливо рупії, які витратити можна лише… у Індії. Їх навіть не можна вивести з країни і конвертувати у долари чи євро. Оскільки, це теж заборонено Центробанком Індії з метою перешкоджанню витоку капіталів з країни.

Таким чином, начебто торговельний “прорив” на індійському напрямку обернувся для росіян катастрофою. Станом на сьогодні, в Індії російські нафтові компанії накопичили рупії на суму еквівалентну 39 мільярдам доларів! З якими невідомо що тепер робити, адже в Індії, на відміну від того ж Китаю, навіть немає ліквідних товарів, який можна було б скупити на ці гроші.

До речі, про Китай. З ним відносини  теж у росіян розвиваються не набагато краще, хоча, він донедавна був одним з основних покупців російської нафти. За даними провідних західних медіа, Піднебесна почала надавати перевагу нафті з Ірану. Як повідомляє агенція Bloomberg, потоки санкційної іранської нафти до Китаю перебувають на найвищому рівні щонайменше за останні десять років. Іранська нафта пропонується зі знижкою 10 доларів за барель і є дешевшою за російську.

За оцінками логістичної компанії Kpler, Пекін отримував  минулого місяця з Ірану щодня майже 1,5 мільйона барелів сирої нафти.

Треба відзначити, що Китай цілеспрямовано диверсифікує закупки вуглеводнів, намагаючись не зав’язуватися на постачаннях виключно з росії. Така сама ситуація спостерігається і на ринку природного газу, де Пекін активно розвиває відносини з Туркменістаном. Вочевидь, досвід Європи, яка повністю залежала від російських енергоносіїв, змусив китайців зробити правильні висновки.

Вдарила по російському експорту нафти й атака українського морського безпілотника по військовому кораблю в порту Новоросійська. Після цього інциденту страхові компанії підняли ставки з урахуванням воєнних ризиків. Це призвело до того, що експорт російської нафти Чорним морем — а це приблизно чверть від усіх зовнішніх постачань — майже припинився. А відтак, через суттєве здорожчання фрахту і страхування танкерів, для російських компаній цей шлях просто став невигідним. За тиждень із 14 по 20 серпня з найбільшого чорноморського порту рф – Новоросійська вийшов лише… один танкер.

Відтак, скорочення обсягів експорту вуглеводнів і надалі розганятиме інфляцію в росії. Центробанк рф прогнозує зростання інфляції до кінця року до 6,5%. Економісти ж вважають, що швидке знецінення рубля може спровокувати підвищення цін впродовж наступних трьох-шести місяців, а інфляція сягне двозначних показників до кінця року. А це значить, що у російської нафтової галузі стає все менше можливостей фінансувати війну в Україні. А у терплячого російського народу виникає все більше питань: чому ціни все вищі, бензину все менше, і де ж так обіцяна Путіним стабільність?