Протиповітряна оборона держави є однією з форм стратегічних дій Збройних Сил України при відбитті збройної агресії. В Збройних Силах України існує нагальна потреба в переозброєнні застарілих зразків зенітно-ракетних комплексів середньої дальності на сучасні. Але в Генштабі цього, мабуть, не розуміють.
В цьому році Генеральний штаб проігнорував Міноборони щодо надання затверджених пропозицій Головнокомандувачем щодо Державної цільової оборонної програми розвитку озброєння та військової техніки на період до 2026 року, очікуваних результатів виконання даної програми та набутих спроможностей, кількісних та вартісних показників тощо. Таким чином, спостерігається тенденція, що Генеральний штаб продовжує зривати заходи з підвищення обороноздатності України, а саме з питань розвитку протиповітряної оборони держави, або через свою неспроможність виконати вказівки Міністра оборони, або ігнорування рішень РНБО, і як наслідок указів Президента України – Верховного Головнокомандувача.
Виникають деякі питання щодо дій Генерального штабу та до Головнокомандувача, якому підпорядковується Генеральний штаб:
Це формат саботажу або підривної діяльності проти обороноздатності держави? А може це завчасно здача країни перед агресором?
Це продовження конфлікту між Головнокомандувачем (через генеральний штаб) та Міністром оборони, особливо на тлі триваючої агресії з боку РФ?
Якщо Генеральний штаб відкрито не виконує рішення РНБО, вказівки та доручення Міністерства оборони, спроможний Головнокомандувач керувати Збройними Силами України?
Яка роль та місце Президента України та РНБО в контролі за діями Головнокомандувача та Генерального штабу з питань розвитку обороноздатності держави?
Друга загроза ховається в нашій існуючій державній системі управління, яка приймає купу рішень, пише купу офіційних паперів на сміття, але не несе ніякої відповідальності перед громадянами України, тобто тими кого вони повинні захищати та створювати умови для надійної національної безпеки.
Рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 11 листопада 2015 року “Про невідкладні заходи з удосконалення системи протиповітряної оборони держави”, введеного в дію Указом Президента України, Міністерству оборони України було визначено завдання розробити державну цільову програму зі створення зенітно-ракетного комплексу середньої дальності та його закупівлю за державним оборонним замовленням.
Також, на виконання Указу Президента України від 27 лютого 2020 року “Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18 лютого 2020 року “Про основні показники державного оборонного замовлення на 2020 рік та 2021, 2022 роки” Генеральному штабу Збройних Сил України було встановлено завдання з організації роботи щодо визначення потреби в ЗРК середньої та дальньої дії, вибору варіанту розроблення та/або закупівлі сучасних зенітних ракетних комплексів для створення ефективної системи ППО.
Минулого року Генеральний штаб проєкт рішення про відкриття дослідно-конструкторської роботи з розроблення вітчизняного зенітного ракетного комплексу середньої дальності не погодив. При цьому конкретні обґрунтування та пропозиції не надав.
30 грудня 2020 року Секретар РНБО Олексій Данілов під час міжвідомчої наради з питання “Щодо стану виконання державного оборонного замовлення у 2020 році та підготовки проєкту основних показників державного оборонного замовлення на 2021 рік та 2022, 2023 роки” дав доручення, державним замовникам підготувати показники на держзамовлення на 2021 рік і орієнтовні показники на 2022 та 2023 роки. Секретар РНБО України наголосив, що основні показники оборонного замовлення мають бути розглянуті на засіданні Ради національної безпеки і оборони України та протягом місяця після набуття чинності закону про Державний бюджет України на відповідний рік, затверджені Кабінетом Міністрів України. 11 березня 2021 року відбулося засідання РНБО де прийнято рішення “Про основні показники державного оборонного замовлення на 2021 рік та 2022, 2023 роки” (введено в дію Указом Президента України від 30 березня 2021 року № 132/2021)
На виконання Рішення РНБО України “Про основні показники державного оборонного замовлення (ДОЗ) на 2021 рік та 2022, 2023 роки” від 30 березня 2021 року №132/2021, 2 квітня 2021 року на позачерговому засіданні Кабінет Міністрів України схвалив основні показники ДОЗ на зазначені роки.
Але, в черговий раз Генеральний штаб Збройних Сил України не прийняв рішення щодо включення до основних показників ДОЗ на 2021 рік виконання дослідно-конструкторської роботи зі створення вітчизняного зенітного ракетного комплексу середньої дальності.
Відсутність конструктивних шляхів вирішення питання з боку ГШ ЗСУ наразі не дає можливості Міноборони прийняти рішення про внесення заходу з відкриття вищезгаданої ДКР до ДОЗ. В минулому році було надано чергове доручення від Міноборони (визначене Міністром оборони України) для ГШ ЗСУ доповісти про виконання завдання щодо надання пропозицій з включення до основних показників ДОЗ відкриття ДКР зі створення вітчизняного ЗРК середньої дальності. Та знов дане доручення було проігноровано з боку Генерального штабу.
Степан Ведмідь