Зеленській затвердив “Стратегію державної безпеки” яка передбачає додаткове фінансування СБУ

16 лютого указом президента за номером 56/2022 було введено в дію рішення РНБО “Про Стратегію забезпечення державної безпеки“. Рішення було прийняте ще 30 грудня, тобто майже два місяці тому. Це не характерно для офісу Єрмака, зазвичай такі речі там підписуються “з коліс”. Чому ж виникла така істотна затримка і що це за документ взагалі?

Перш за все треба відмітити що проєкт “Стратегії” був поданий до РНБО Службою безпеки України, а це визначає що документ виконано цілком в інтересах цієї служби. Але де тут інтереси державні, а де корпоративні?

Документ великий. По структурі – майже закон, за винятком того що в ньому немає конкретики і все треба читати між стрічок. “Стратегія” за авторством СБУ складається з 32 пунктів, що поділені на чотири розділи.

I. Загальні положення – цей розділ уявляє собою стандартний ритуальний тезаурус що повторює формулювання з Закону “Про основи національної безпеки України” та пов’язаних з ним нормативних актів, тому розглядати його детально не має сенсу. Хіба що пункт 5: “Служба безпеки України є державним органом спеціального призначення з правоохоронними функціями, який забезпечує державну безпеку України“. Тобто це ще раз підкреслює що виконавцем “Стратегії” є не хтось інший, а саме СБУ.

II. Безпекове середовище та загрози державній безпеці – у цьому розділі прямо названо агресором Російську Федерацію, яка веде проти України гібридну війну, а Крим та ОРДЛО – тимчасово окупованими територіями. Все інше – типова неконкретна вода, на кшталт “Спеціальні служби окремих іноземних держав продовжують розвідувально-підривну діяльність проти України” – тобто декларативні заяви, які не мають юридичного сенсу.

Також є пункт 18, що, мабуть, призначений для того, щоб побавити президентське око у хрестовому поході Зеленського проти його головного суперника на наступних виборах: “Олігархічними колами встановлено контроль над стратегічними підприємствами та галузями національної економіки, у тому числі через вплив на політичні інститути та процеси.” – повний провал дилетантського “закону про олігархів” нічому, мабуть, не навчив нещодавніх менеджерів від шоу-бізнесу і вони продовжують використовувати популістську риторику, яка не має(а в рамках демократичної країни з ринковою економікою і не можуть мати) ніякого сексу.

III. Цілі, напрями та завдання державної політики у сфері державної безпеки – найцікавіший пункт цього розділу звучить так: “Формування й упровадження проактивного підходу на основі управління ризиками” – він вибивається з загального стилю та лексики, і дуже схожий на копіпасту з підручника з “ефективного менеджменту” для першокурсників. Мабуть, хтось з “квартальців” вставив цей пункт у останню мить для “наукообразністі”…

Надалі йде класична пострадянська мантра про “удосконалення”, “забезпечення” та “інтенсифікацію”. Можна відзначити хіба що “Нарощування технологічних можливостей суб’єктів забезпечення державної безпеки, прийняття на озброєння новітніх систем апаратних комплексів та спеціальних засобів” – тут мова йде про нові державні закупівлі, та “удосконалення державної охорони органів державної влади і визначених законом посадових осіб” – це знову ж нові закупівлі та збільшення штатних розкладів охорони.

Найцікавішим як звичайно це буває у таких “мутних” документах є останній розділ.

IV. Організаційне та фінансове забезпечення реалізації Стратегії

  1. Реалізація Стратегії передбачає фінансові витрати, необхідні для досягнення поставлених цілей.
  2. Фінансове забезпечення реалізації Стратегії здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, передбачених для суб’єктів забезпечення державної безпеки, а також з інших джерел, не заборонених законодавством.

Власне можна було іншого не писати. Указ, що імплементує цю абсолютно не стратегічну “Стратегію” має силу закону. На його основі СБУ передасть Кабміну перелік власних “хотєлок” на десятки якщо не сотні мільйонів гривень, а Кабмін цей план затвердить з грифом “Таємно”. І куди після цього будуть спрямовані ці “стратегічні” гроші суспільство вже не узнає. Принаймні під час цієї каденції.

Висновок

“Стратегія” є корпоративним документом СБУ, в якому під завісою “загрози” обґрунтовується підвищення фінансування та поширення повноважень саме для цього відомства.

Півтора місяця між поданням і прийняттям в РНБО та підписанням “Стратегії” у Зеленського вірогідно свідчать про непросту боротьбу між Єрмаком та Бакановим за бюджетний пиріг. Саме в цей час на Банковій приймалося остаточне рішення про “запуск” тероборони, яка потребує значних коштів, а тут СБУ хоче нову техніку та ще людей… Але держбюджет сам собою не росте. І з яких саме програм буде витягувати Зеленський гроші на “хотєлкі” СБУ – незрозуміло. Будемо сподіватися що це буде здійснено не за рахунок армії.