Російські авіакомпанії втрачають міжнародні авіаперевезення. Через наслідки санкцій постійно скорочується кількість літаків, які як фізично, так і юридично можуть перетинати кордони рф.
Переважно проблеми з міжнародними польотами у росіян виникають з двох причин. Перша — ризик конфіскації літаків, які є власністю західних компаній. Такі повітряні судна просто не вилітають за межі росії. Друга причина — відмова інших країн приймати російські борти. Причому, відбувається це навіть у Китаї, який в Кремлі вважають одним з головних партнерів.
Великі проблеми у російських авіакомпаній почалися від самого початку повномасштабної агресії проти України. Авіаційна галузь рф одною з перших потрапила під західні санкції. При цьому, обмеження одразу були максимально жорсткими. Російський бізнес втратив можливість купувати як літаки, так і компоненти до них. Пішли з країни й світові виробники, такі як Airbus та Boeing, що залишило російських перевізників без належного сервісу. А більшість цивілізованих країн світу закрили свій повітряний простір для цивільних літаків рф.
Це призвело до того, що російський флот буквально почав сипатися. Про масштаби проблем росіян з літаками «Військовий кур’єр» вже детально розповідав на початку місяця. Щоправда, згодом з’явилася додаткова цікава статистика. Як заявив російський державний регулятор «Росавиация», від початку року в країні було зафіксовано 670 аварійних випадків з пасажирськими літаками. При цьому, кремлівська влада намагалася запевняти, що це цілком нормальний показник. Але після розголошення цієї інформації голову «Росавиации» Олександра Нерадька чомусь звільнили.
Зі свого боку ЗМІ стверджували, що кількість авіапригод в росії від початку великої війни зросла втричі.
Європа позбавляє росіян літаків
Проте, по російській авіації б’є не тільки технічний стан літаків та закрите небо над Америкою та Європою. Деякі навіть справні судна не можуть вилітати за межі росії, адже їх можуть арештувати. Так, наприклад, ще у вересні російським авіакомпаніям рекомендували не літати за кордон літаками, які належали ірландському підрозділу російської держкомпанії ГТЛК.
Після введення санкцій, ірландська «дочка» росіян збанкрутувала. І її майно перейшло місцевим розпорядникам. За даними «Військового кур’єра», той факт, що літаки ГТЛК перейшли у власність ірландців, днями це підтвердив Високий суд Ірландії.
Зараз операторами цих літаків є російські авіакомпанії. У матеріалах судової справи йшлося про 37 бортів. Але ще восени «Росавиация» рекомендувала не вилітати за межі країни 50 літакам. Це може означати, що ГТЛК володіє літаками не тільки в Ірландії.
Навряд чи росіяни віддадуть судна ірландцям, як того вимагає суд. Але й літати за межі росії на них теж більше не зможуть.
Важливо також відзначити, що літаки ГТЛК — це лише один прецедент. Більшість міжнародних суперечок навколо російської авіації, яка може бути заарештована, залишається за кадром. За даними американського видання Forbes, на початок великої війни в експлуатації російських авіакомпаній було близько 500 літаків Airbus та Boeing, більшість з яких належить західним компаніям. Теперішня доля цих літаків невідома. Скоріш за все, частина з них вже розібрана на запчастини. Інша експлуатується в межах росії.
Росіяни отримали «удар» від Китаю
Вирішив доєднатися до «побиття» російської авіації й один з головних партнерів Кремля — Китай. Днями дочірня компанія «Аерофлоту» з красномовною назвою «Россия» повідомила, що її літаки відмовився приймати аеропорт Пекіну. Ба більше, пекінське летовище взагалі відмовилося підписувати з росіянами договір на обслуговування.
Компанія навіть зверталася до російської влади з проханням, розв’язати проблему з польотами до Пекіну. Але, як зазначають російські ЗМІ, китайська сторона всі російські протести проігнорувала.
Цікаво, що росіяни настільки були впевнені у дружніх стосунках з китайцями, що вже навіть почали продавати квитки до Пекіну з Владивостока, Красноярська та Іркутська. Але всі заплановані рейси довелося скасовувати. А пасажирів везти транзитом через інші міста та іншими авіакомпаніями.
Треба зазначити, що це не перший удар Китаю в «спину» російської авіації. Цієї осені Пекін також «викинув» росіян зі спільного проєкту пасажирського лайнера “CR929”, над яким партнери працювали з 2017 року.
Цікаво, що фактично Китай вигнав росію зі спільного проєкту одразу після початку великої війни з Україною та запровадження санкцій західними країнами. Пекін, звісно, до цих санкцій не доєднався, але вирішив відмовитися від усіх російських напрацювань у CR929 та замінити їх саме західними.
На те, що Пекін не вбачає у Москві рівноправного партнера, вказує і багато інших фактів, про які «Військовий кур’єр» розповідав у окремому матеріалі.
Що чекає на російську авіацію
Скрутне становище своєї авіації розуміють й в Кремлі. Навіть Володимир Путін нещодавно заявив, що російський авіапарк занадто залежить від західних літаків. Тому російський диктатор розраховує до 2030 року побудувати близько тисячі вітчизняних машин.
Проте вже зараз зрозуміло, що цей «геніальний» план не спрацює, адже російське авіабудування критично залежить від західних компонентів, про що «Військовий кур’єр» також нещодавно розповідав.Єдиний цивільний літак, який на початок великої війни росія випускала серійно, — це Sukhoi Superjet 100.
Саме на нього Кремль зробив ставку, коли збирався перейти на “імпортозаміщення” у авіабудівництві. Але проблема полягає в тому, що Superjet 100 майже повністю зроблений з імпортних компонентів. І в те, що виробництво цих компонентів вдасться локалізувати, не вірять навіть російські експерти.
Такі самі перспективи й в інших російських проєктів, таких як Ил-114. Російська авіабудівна галузь не здатна побудувати повністю вітчизняний літак. Тож шансів на виживання в авіації теж немає. Звісно, деякий час вона ще зможе триматися у повітрі, вдаючись до «канібалізму» наявних літаків та контрабанди запчастин. Але згодом й ці «кормові бази» буде вичерпано. І тоді вже не про які міжнародні авіаперевезення не йтиметься.