На ринку нафтопродуктів росії — колапс. У країні, яка є одним з найбільших виробників нафти, на АЗС зникає пальне. А там, де воно є, ціни на стелах б’ють рекорди. При цьому, російський нафтопродуктовий бізнес став збитковим: власникам заправок дешевше закрити станцію, аніж продавати пальне за цінами, яких вимагає дотримуватись російська влада. Дефіцит та здорожчання пального вже вдарили по російських аграріях, які жаліються, що можуть просто не зібрати врожай цього року.
Пропагандисти та можновладці рф запевняють: проблеми з пальним тимчасові. Але все свідчить про те, що хаос на російському ринку нафтопродуктів має глибоке коріння. І вказує на початок стагнації нафтової галузі росії.
І такі події відбуваються у всіх сферах російської економіки, які залежать від західних технологій. Насамперед, в авіації та автопромі, в яких прогресує “галузевий канібалізм”. Така тотальна деградація в усіх сферах економіки не є чимось унікальним: росія впевнено йде шляхом униз, яким нещодавно пройшла Венесуела.
Дефіцит пального в росії напряму пов’язаний із системними проблемами нафтової галузі. Після початку великої війни Кремля проти України Захід заборонив, продавати нафтогазове обладнання росіянам. А деякі російські нафтовидобувні проєкти майже повністю залежать від західних технологій. Спроби, замінити західне обладнання китайським, не мали успіху. Річ у тому, що китайська нафтова галузь ще більш відстала, ніж російська. Тож компанії нафтової «наддержави» змушені скорочувати видобуток сировини.
На скільки в росії впало виробництво нафти з початком війни, сказати важко, адже у квітні цього року Кремль засекретив дані про це. Однак, ще тоді навіть російські експерти прогнозували, що без західного обладнання видобуток російської нафти найближчим часом впаде щонайменш на 20%. А розробка нових родовищ стає взагалі неможливою.
Посуха на заправках
За даними відомого російського аналітика нафтогазового сектора Михайла Крутихіна, в росії близькі до вичерпання ресурси тієї нафти, яку легко й дешево отримувати. Тобто, нафти із низькою собівартістю. А на дорогі та складні промисли нафтові компанії просто не йдуть. Тому їм не вистачає нафти для експорту.
Плюс скорочується міжнародний попит. Європа відмовилася від російської нафти майже повністю, Китай вийшов на довоєнний рівень і більше закупки не нарощує. А Індія взагалі почала скорочувати імпорт російської нафти й повернулася до своїх традиційних постачальників — країн Перської затоки.
Продати нафту на внутрішньому ринку теж не виходить. Кремль скоротив компенсацію нафтовим компаніям – так званий демпферний механізм – наполовину. Так російська влада підтримувала нафтові компанії, щоб вони не піднімали ціни на АЗС. Але зараз ця компенсація стала меншою вдвічі. Тож бізнесу невигідно відправляти нафту на нафтопереробні заводи аби продавати всередині країни.
Все це призвело до зникнення пального на АЗС. Першими, ще навесні, відчули дефіцит нафтопродуктів у прифронтових російських областях та в окупованому Криму через те, що військові потребують багато пального. І для цивільного населення його просто не вистачає. А наприкінці літа бензин та солярка почали зникати скрізь — від Ростова до Далекого Сходу.
За оцінками Forbes, навіть в ідеальній ситуації, якщо Путін раптово помре, а в росії встановиться наймиролюбніша влада, поставки нафти з рф почнуть стабілізуватися не раніше 2028-го. А до довоєнного рівня повернуться не раніше, ніж за 20 років.
Країна старих автомобілів
Але пальне — далеко не єдина проблема, пов’язана з ізоляцією росії. Зникають в країні й автомобілі. З російського ринку пішли всі світові виробники — від Японії до США. Компанії припинили завозити нові авто, а також закрили свої виробничі майданчики. Припинилося навіть офіційне постачання запчастин.
Згорнути частину виробництва довелося навіть найбільшому у рф виробнику легкових машин «АвтоВАЗу». Зараз, за великим рахунком, на конвеєрі лишилися лише дві застарілі моделі – «Нива» та Granta. Принаймні, про це свідчить офіційний сайт бренду «Лада», на якому в наявності лише ці дві моделі.
Компенсувати втрату світових виробників росія намагається за рахунок «власного» виробництво. Так, наприклад, країна реанімувала бренд «Москвич». Але в результаті виявилося, що це китайські автомобілі JAC з російськими «шевронами». Моделі цього китайського бренду відомі бюджетними матеріалами та низькою якістю.
А ось збирати сучасні автомобілі завод в Тольятті не може, адже всі вони були побудовані на базі моделей Renault, яка до великої війни контролювала завод. Але з початком російської агресії проти України, як і всі інші світові автогіганти, компанія пішла з російського ринку.
Ті ж автомобілі, які досі випускаються в росії, не відповідають сучасним вимогам безпеки. І це вже дається взнаки на аварійній ситуації в країні. За даними дорожньої автоінспекції рф, з початку року кількість ДТП в росії зросла майже на 4%. За пів року на російських дорогах загинуло 6 тисяч людей. І така динаміка з’явилася саме після того, як росія розпочала повномасштабну війну проти України. Адже до того, як засвідчує Науковий центр безпеки дорожнього руху МВС рф, останні кілька років аварійність на російських дорогах стабільно знижувалась.
До того ж російські автомобілісти фактично обмежені кордонами своєї країни, адже віднедавна до Європейського Союзу автомобілі на російських номерах не пускають. Єдина країна Європи, яка ще не заборонила росіянам в’їзд на власних авто, це Норвегія, яка не є членом ЄС. Але й норвезька влада теж незабаром може закрити кордон для російських автівок.
Круте піке авіації
Не менш показова і ситуація з літаками. З початком великої війни всі міжнародні авіакомпанії пішли росії. Розірвали партнерські стосунки з країною й світові виробники літаків. На це в Москві відповіли фактично рейдерським захопленням суден іноземних компаній.
Але ситуацію це врятувало лише на деякий час, адже літаки, які росія вкрала, обслуговувати нікому: Airbus та Boeing пішли з російського ринку.
Через відсутність сервісу у російських авіаліній вже почалися проблеми в небі. Одна з останніх — вимушена посадка літака авіакомпанії Red Wings, який летів з Туреччини до Єкатеринбурга. У лайнера відмовив двигун. І пілоти вимушені були екстрено сідати в Казахстані.
За тиждень до цього подібна історія сталася у Новосибірській області. Тоді пасажирський Airbus A320, який компанія «Уральські авіалінії» брала в лізинг, але не повернула власнику, сів прямо в полі. А найцікавіше те, що цей літак вирішили не ремонтувати, а розібрати на запчастини. Керівництво перевізника дійшло висновку, що транспортування літака обійдеться їй надто дорого, а тому є абсолютно безперспективним.
Що чекає на російську авіацію надалі, здогадатися неважко — авіаційний канібалізм: це коли одні літаки розбирають, щоб ремонтувати інші. А це означає, що повітряний флот рф буде постійно скорочуватися. А авіакатастроф дедалі більшатиме. Втім, таке майбутнє чекає не тільки на авіацію. Перетворюватиметься на Венесуелу вся росія.