Транспортне сполучення між Азією та Європою перетворюється на зону бойових дій. Через атаки хуситів на товарні судна у Червоному морі вже лунають заклики, розпочати в регіоні військову операцію. І якщо ще місяць тому розвиток подій за цим сценарієм здавався малоймовірним, то тепер все частіше обговорюють деталі військової відповіді новоявленим піратам.
Конфлікт в регіоні може призвести до глобальних змін у світовій торгівлі. У довгостроковій перспективі відчутні дивіденди від дій хуситів має всі шанси отримати Індія, яка активно просуває альтернативний транспортний шлях між Азією та Європою. А ось програють від такого сценарію подій Китай, Іран та росія, які, як не дивно, і заварили цю «кашу» на Близькому Сході.
Хусити — це угруповання радикальних ісламістів, яке контролює кілька провінцій на півночі Ємену. Вони добре озброєні, і підтримуються Іраном. Останній зв’язок з хуситськими силами постійно заперечує. Однак, саме іранська військова допомога дозволила хуситам захопити частину Ємену та отримати вихід до Червоного моря. Зв’язки з Іраном пояснюють і наявність у бойовиків балістичних ракет та авіації, якими вони атакують міжнародні торговельні судна.
Активно тероризувати комерційний флот, що проходить у Червоному морі неподалік від узбережжя Ємену, хусити почали декілька місяців тому. Свої дії бойовики виправдовували підтримкою «братів-палестинців» у війні проти Ізраїлю.
Дійсно, першими жертвами екстремістів стали судна, що мали віддалене відношення до громадян Ізраїлю. Тож експерти запевняли: напад хуситів на власність виключно ізраїльтян не матиме впливу на світову торгівлю. Навіть після захоплення хуситами судна Galaxy Leader із застосуванням гелікоптера можна було побачити заспокійливі коментарі.
Так, наприклад, на початку місяця Джон Стауперт з Міжнародної палати судноплавства у коментарі виданню Deutsche Welle запевняв, що напади на кораблі у Червоному морі «політично вмотивовані». А отже не матимуть наслідків для судновласників «поза політикою».
Проте пізніше під «вогонь» потрапили кораблі, які не мають жодного стосунку до Ізраїлю. А транспортний гігант Maersk, який контролює майже 15% світового ринку контейнерних перевезень, взагалі припинив відправляти вантажі через Червоне море. До зупинки перевезення вантажів через цей район днями долучилися ще кілька великих провідних світових морських перевізників.
Відтак, на Заході заговорили про військову операцію в регіоні як щось цілком реалістичне.
Захід готовий приборкати хуситів
Червоне море та Суецький канал — це головний водний шлях, що сполучає Європу та Азію. Кожне шосте комерційне судно у світі проходить цією «дорогою». Це сотні мільярдів доларів на рік – вантажообороту. Тож, зрозуміло, що активізація хуситів не залишила байдужими найбільші держави світу.
Одними з перших про можливу військову операцію в регіоні заговорили німці. Після нападу на корабель німецької транспортної компанії Hapag-Lloyd голова комітету Бундестагу з оборони Марі-Агнес Штрак-Ціммерманн, відома своєю підтримкою України, закликала ВМС Німеччини взяти участь в операції для вільного морського сполучення.
«Всі, хто залежить від транспортування своїх товарів через Червоне море, повинні взяти у цьому участь», – зазначила пані Штрак-Ціммерманн, натякаючи на те, що до військової місії у Червоному морі мають доєднатися й інші країни.
Пізніше стало зрозуміло, що заклики німецької депутатки приборкати хуситів, з’явилися не на порожньому місті. Річ у тім, що операцію у Червоному морі вже розробляють США. Штати навіть встигли відправити запити до країн Європи, серед яких є й Німеччина, з пропозицією доєднатися до американських військових.
За даними західних ЗМІ, про створення спеціального угруповання, яке захищатиме кораблі у Червоному морі, має оголосити міністр оборони США Ллойд Остін. Це відбудеться під час його візиту на Близький Схід цього тижня. Поки що йдеться винятково про збільшення присутності американців та їх союзників на морі. Але Остін неодноразово натякав, що у разі загострення конфлікту у регіоні Штати готові й до наземних операцій у Ємені.
Переможцем у конфлікті може стати Індія
Напруженість у Червоному морі врешті-решт може суттєво вплинути на розвиток нових міжнародних логістичних проєктів. Небезпека проходження вантажів повз узбережжя Ємену має всі шанси активізувати реалізацію іншого транспортного коридору, який активно просуває Індія. Він передбачає здійснення перевезнь з іншого боку Аравійського півострову — через Перську затоку, а далі суходолом через Саудівську Аравію та Ізраїль до Середземного моря. Звісно, що така логістика коштуватиме дорожче і займатиме більше часу, ніж прохід через Суецький канал. Але безпека може виправдати подібні витрати часу та грошей.
Для Індії транспортний коридор у Європу — це не просто комерційний проєкт. Новий шлях дозволить Нью-Делі здобути додаткові очки у боротьбі з Китаєм за панування у регіоні. Останній також має власний транспортний проєкт – «Один пояс — один шлях». Але поки що більш реалістично виглядає все ж таки індійське євразійське сполучення. Індія вже встигла заручитися підтримкою США та Європи. Тоді як китайський «шлях» проходить у тому числі територією росії, що в контексті міжнародних санкцій не здається гарною ідеєю.
Цікаво, що Іран, який руками своїх проксі-армій фактично і розпочав війну на Близькому сході, може отримати зворотний ефект. Тегеран розраховував посварити Саудівську Аравію та Ізраїль. Однак, якщо індійський проєкт транспортного коридору отримає поштовх завдяки терористичним діям хуситів, Ізраїль та Саудівська Аравія фактично стануть близькими партнерами, які забезпечуватимуть транзит вантажів з Азії до Європи. А країни нової «осі зла», до яких відносять росію, Китай та Іран, продовжать втрачати мільярди доларів та позиції у світовій політиці.