Росія близька до транспортного та телекомунікаційного колапсу. Критична ситуація в цих галузях склалася через західні санкції, які «не працюють». Російські компанії втратили доступ до західного обладнання та сервісу. Результат — швидка стагнація авіаперевезень та мобільного зв’язку. Лише за півтора року кількість несправностей літаків, що експлуатують російські перевізники, зросла вдвічі. А відсутність телекомунікаційного обладнання призвела до того, що в країні від початку масштабної агресії проти України постійно знижується швидкість мобільного інтернету та падає якість зв’язку.
Днями через несправності не змогли виконати рейси одразу три літаки «Аерофлоту». Причому це сталося в один день. Один з літаків – Boeing 777 – не зміг вилетіти з Пхукета до Москви. Офіційна причина – «через пошкодження шасі». Пасажирів довелося перенаправляти на інші рейси.
Крім того, у Москві застрягли 400 пасажирів, які збиралися до Туреччини. Їх намагалися доставити до Анталії двічі. Перший борт негайно повернули в аеропорт через загоряння двигуна. Другий літак також виявився зламаний: його ремонтували 1,5 години, не випускаючи людей із салону. Але всі спроби виявилися марними. І це далеко не перші випадки.
З початку великої війни літаки російських авіакомпаній все частіше змушені здійснювати жорсткі приземлення через раптові несправності. Так минулого місяця екстрену посадку змушений був виконати літак російської авіакомпанії Red Wings, який летів з Туреччини до Єкатеринбурга. У лайнера відмовив двигун. І пілоти вимушені були екстрено сідати в Казахстані.
За тиждень до цього подібна історія сталася у Новосибірській області. Тоді пасажирський Airbus A320, який компанія «Уральські авіалінії» брала в лізинг, але не повернула власнику, сів прямо в полі. А найцікавіше те, що цей літак вирішили не ремонтувати, а розібрали на запчастини. Керівництво перевізника дійшло висновку, що транспортування літака обійдеться їй надто дорого, а тому є абсолютно безперспективним.
Російська авіація в крутому піке
За підрахунками видання «Нова газета. Європа», з початку великої війни літаки російських авіакомпаній почали ламатися вдвічі частіше. За перші вісім місяців цього року було зафіксовано понад 120 таких випадків. Тоді як за попередні п’ять років за аналогічний період у середньому фіксувалося 55 несправностей.
Найчастіше у літаків російських авіакомпаній ламаються двигуни. Це майже третина від всіх випадків. На другому місці проблеми з шасі — це ще чверть від загальної статистики. Також зустрічаються проблеми з гальмами, закрилками, системою кондиціювання та лобовим склом.
Серед усіх літаків, що експлуатують російські авіакомпанії, майже дві чверті бортів «пережили» не сертифіковане обслуговування з використанням запчастин невідомого походження. Скоріш за все, головним джерелом запчастин став «канібалізм» інших літаків. Це коли одні літаки розбирають, щоб ремонтувати інші. Скільки літаків на сьогодні стали жертвами «канібалізму», невідомо. Найактуальніші доступні дані датуються січнем 2023 року. Тоді мова йшла про 25-30% від усього цивільного флоту. Зараз ця цифра може сягати половини парку російських авіакомпаній. Тобто, ще рік-два і від російської авіації не залишиться нічого.
Чому росія не зможе перейти на власні літаки
Єдиний серійний цивільний літак, який в росії називають вітчизняним, це Sukhoi Superjet 100. До 2014 – початку агресії проти України — російське підприємство «Сухой» випускало щороку близько 40 таких літаків. Саме на нього Кремль зробив ставку, коли зібрався перейти на вітчизняну авіацію. Але проблема полягає в тому, що Superjet 100 майже повністю зроблений з імпортних компонентів. І в те, що виробництво цих компонентів вдасться локалізувати, не вірять навіть російські експерти.
За різними оцінками, обсяг іноземних деталей та компонентів у «Суперджеті» становить від 70% до 90%. Тобто, фактично це іноземний літак у російській обгортці. При цьому експерти відзначають, що саме з «вітчизняних» літаків почалася активна канібалізація в російській авіації. Річ у тому, що «Суперджети» не є масовими літаками. Фактично це продукт, яким користуються переважно в росії. Тому дістати для них компоненти набагато складніше, ніж для іноземних бортів. Саме тому, як стверджують російські експерти, «Сухі» приземляються назавжди набагато частіше, ніж Airbus та Boeing. Тому що для іноземних моделей є альтернативні постачальники деталей, а для «Суперджетів» – ні. А зробити все потрібне самі російські виробники не можуть.
Перший повністю вітчизняний Sukhoi Superjet 100 російська влада обіцяла зробити до кінця цього року. Але жодних новин про те, що він хоча б готується, немає. І можна сказати з упевненістю: і не буде. Адже сьогодні жодна з країн світу — ані США, ані Франція чи Німеччина — не випускають літаки самостійно. Зробити для «Суперджетів» плати та блоки управління в сьогоднішніх умовах росія просто нездатна. У країни немає хоча б одиничного сертифікованого екземпляра бортової системи проти зіткнень у повітрі. І це лише один приклад критично важливої для безпеки польотів системи.
Показова також доля мексиканської авіакомпанії Interjet, яка купила у росії 22 літаки Superjet 100. Влітку стало відомо, що вона розпродає всі ці літаки по запчастинах, адже немає змоги їх обслуговувати. А найцікавіше, що росія через санкції не може купити навіть вживані мексиканські деталі.
Мобільний зв’язок залишиться у великих містах
Не краща ситуація в росії й з мобільним зв’язком. Що не дивно, адже країна не виробляє телекомунікаційного обладнання. А великі компанії, такі як фінська Nokia (не плутати з брендом, під яким китайці виробляють мобільні пристрої) та шведська Ericsson пішли з російського ринку. Саме на Ericsson і Nokia припадала значна частка російського ринку телекомунікаційного обладнання. На них була зав’язана робота половини базових станцій країни.
Щоправда, оцінити рівень стагнації у цьому випадку важче — публічної інформації набагато менше. Але ознаки великих проблем і тут цілком однозначні. Одна з головних ознак — це швидкість мобільного інтернету. За даними російських ЗМІ, цього року вона впала на 7%. Швидкість мобільного інтернету падає через дефіцит частот, для яких потрібно купляти нове обладнання. А купити його російські компанії не можуть через санкції.
За прогнозами експертів, якщо така ситуація триватиме і далі (а вона триватиме), російські мобільні мережі за рівнем покриття повернуться до стану, в якому вони перебували на початку 2000-х років, коли покриття обмежувалося великими містами й елітними передмістями.
Першими «відваляться» від зв’язку сільські райони, коли оператори знімуть обладнання для зміцнення міських мереж (почнеться той самий «канібалізм», як в авіації). А відсутність оновлень програмного забезпечення, яке раніше надавали згадані Ericsson і Nokia, призведе до збоїв у мережі.
Цікаво, що від продажу обладнання в росію відмовилася навіть – Huawei, найбільший китайський виробник телекомунікаційних систем. Тож з пошуками альтернативи у росіян теж великі проблеми.
Отже, в найближчі декілька років рф має всі шанси залишитися без мобільного зв’язку та авіаційних перевезень. А це критично важливо для такої великої країни.